Impression of a Balzac list

December 28 2013

LA COMÉDIE HUMAINE

Avant-propos, 1842 (Furne)

I  Études de mœurs au XIXe siècle

i  Scènes de la vie privée

La maison du chat-qui-pelote, 1830 (Mame et Delaunay-Vallée as Gloire et malheur), 1839 (Charpentier as Gloire et malheur), 1842 (Furne with final title)

Le bal de Sceaux, 1830 (Mame et Delaunay-Vallée), 1842 (Furne)

Mémoires de deux jeunes mariées, 1842 (Furne)

La bourse, 1832 (Mame et Delaunay-Vallée), 1835 (Charles-Béchet), 1839 (Charpentier), 1842 (Furne)

Modeste Mignon, 1844 (Chlenowski), 1845 (Furne)

Un début dans la vie, 1844 (Dumont), 1845 (Furne)

Albert Savarus, 1842 (Furne)

La vendetta, 1830 (Mame et Delaunay-Vallée), 1835 (Charles-Bechet), 1839 (Charpentier), 1842 (Furne)

Une double famille, 1830 (Mame et Delaunay-Vallée as La femme vertueuse), 1842 (Furne with final title)

La paix du ménage, 1830 (Mame et Delaunay-Vallée), 1842 (Furne)

Madame Firmiani, 1832 (Gosselin), 1835 (Charles-Béchet), 1839 (Charpentier), 1842 (Furne)

Étude de femme, 1831 (Gosselin), 1842 (Furne)

La fausse maîtresse, 1842 (Furne)

Une fille d’Ève, 1839 (Souverain), 1842 (Furne)

Le message, 1833 (Mame et Delaunay-Vallée), 1834 (Charles-Béchet), 1842 (Furne)

La Grande Bretèche, 1831 (Gosselin), 1845 (Furne)

La grenadière, 1834 (Charles-Béchet), 1842 (Furne)

La femme abandonnée, 1833 (Charles Béchet), 1839 (Charpentier), 1842 (Furne)

Honorine, 1844 (Potter), 1845 (Furne)

Béatrix, 1839 (Souverain), 1842-45 (Furne)

Gobseck, 1830 (Mame et Delaunay-Vallée as Les dangers de l’inconduite), 1835 (Charles-Béchet as Papa Gobseck), 1842 (Furne)

La femme de trente ans, 1834 (Charles-Béchet), 1837 (Werdet), 1839 (Charpentier), 1842 (Furne)

Le père Goriot, 1835 (Werdet), 1839 (Charpentier), 1843 (Furne)

Le Colonel Chabert, 1835 (Charles-Béchet), 1839 (Charpentier), 1844 (Furne)

La messe de l’athée, 1837 (Delloye et Lecou), 1844 (Furne)

L’interdiction, 1839 (Charpentier), 1844 (Furne)

Le contrat de mariage, 1835 (Charles-Béchet), 1839 (Charpentier), 1842 (Furne)

Autre étude de femme, 1842 (Furne)

ii  Scènes de la vie de province

Ursule Mirouët, 1842 (Furne)

Eugénie Grandet, 1834 (Charles-Béchet), 1843 (Furne)

Les célibataires:

Pierrette, 1840 (Souverain), 1843 (Furne)

Le curé de Tours, 1832 (Mame et Delaunay-Vallée as Les célibataires), 1834 (Charles-Béchet as Les célibataires), 1839 (Charpentier as Les célibataires), 1843 (Furne with final title)

La rabouilleuse, 1843 (Furne)

Les parisiens en province:

L’illustre Gaudissart, 1833 (Gosselin), 1842 (Furne)

La muse du département, 1837 (Werdet), 1842 (Furne)

Les rivalités:

La vieille fille, 1837 (Werdet), 1839 (Charpentier), 1844 (Furne)

Le cabinet des antiques, 1839 (Souverain), 1844 (Furne)

Illusions perdues:

Les deux poètes, 1837 (Werdet), 1843 (Furne)

Un grand homme de province à Paris, 1839 (Souverain), 1843 (Furne)

Ève et David1843 (Furne)

iii  Scènes de la vie parisienne

Histoire des Treize:

Ferragus, 1834 (Charles-Béchet), 1843 (Furne)

La duchesse de Langeais, 1839 (Charpentier), 1843 (Furne)

La fille aux yeux d’or, 1835 (Charles-Béchet), 1843 (Furne)

César Birotteau, 1837 (Charles-Béchet), 1844 (Furne)

La maison Nucingen, 1838 (Werdet), 1842 (Furne)

Splendeurs et misères des courtisanes, 1842-46 (Furne):

Comment aiment les filles ou Esther heureuse, 1838 (Werdet)

À combien l’amour revient aux vieillards, 1843 (Werdet)

Où mènent les mauvais chemins, 1846 (Werdet)

La dernière incarnation de Vautrin, 1847 (Werdet)

Les secrets de la princesse de Cadignan, 1842 (Furne)

Facino Cane, 1837 (Delloye et Lecou), 1844 (Furne)

Sarrasine, 1831 (Gosselin), 1844 (Furne)

Pierre Grassou, 1839 (Charles-Béchet), 1842 (Furne)

Les parents pauvres:

La cousine Bette, 1846 (Boniface)

Le cousin Pons, 1847 (Calmann-Lévy)

Un homme d’affaires, 1844 (Hetzel), 1846 (Furne)

Un prince de la bohème, 1844 (Potter), 1846 (Furne)

Gaudissart II, 1844 (Hetzel), 1846 (Furne)

Les employés, 1838 (Werdet as La femme supérieure), 1844 (Furne as Les employés ou La femme supérieure)

Les comédiens sans le savoir, 1846 (Furne)

Les petits bourgeois (completed by Charles Rabou), 1855 (Kiessling, Brussels), 1856 (Potter)

L’envers de l’histoire contemporaine:

Madame de la Chanterie, 1848 (Calmann-Lévy)

L’initié, 1848 (Calmann-Lévy)

iv  Scènes de la vie politique

Un épisode sous la Terreur, 1845 (Chlendowski), 1846 (Furne)

Une ténébreuse affaire, 1843 (Souverain et Lecou), 1846 (Furne)

Le député d’Arcis:

L’élection (completed by Charles Rabou), 1854 (Potter)

Le comte de Sallenauve (completed by Charles Rabou), 1856 (Potter)

La famille Beauvisage (completed by Charles Rabou), 1855 (Potter)

Z. Marcas, 1841 (Dessessart as La mort d’un ambitieux), 1846 (Furne)

v  Scènes de la vie militaire

Les Chouans, 1829 (Urbain Canal as Le dernier Chouan ou la Bretagne en 1800), 1834 (Vimont as Les Chouans ou la Bretagne en 1799), 1845 (Furne with final title)

Une passion dans le désert, 1837 (Delloye et Lecou), 1845 (Furne)

vi  Scènes de la vie de campagne

Les paysans (unfinished), 1854 (Houssiaux)

Le médecin de campagne, 1833 (Mame et Delaunay-Vallée), 1845 (Furne)

Le curé de village, 1841 (Souverain), 1845 (Furne)

Le lys dans la vallée, 1836 (Werdet), 1844 (Furne)

___

II  Études philosophiques

La peau de chagrin, 1831 (Gosselin with Canel), 1846 (Furne)

Jésus-Christ en Flandre, 1831 (Gosselin), 1846 (Furne)

Melmoth réconcilié (sequel to Charles Robert Maturin, Melmoth the Wanderer), 1835 (Lequien), 1846 (Furne)

Le chef-d’œuvre inconnu, 1831 (Charles-Béchet), 1837 (Delloye et Lecou), 1846 (Furne)

Gambara, 1837 (Souverain), 1846 (Furne)

Massimilla Doni, 1837 (Souverain), 1846 (Furne)

La recherche de l’absolu, 1834 (Charles-Béchet), 1839 (Charpentier), 1846 (Furne)

L’enfant maudit, 1831 (Gosselin), 1836 (Werdet), 1845 (Furne)

Adieu, 1832 (Mame et Delaunay-Vallée), 1836 (Werdet), 1846 (Furne)

Les Marana, 1834 (Charles-Béchet), 1846 (Furne)

Le réquisitionnaire, 1831 (Gosselin), 1835 (Werdet), 1846 (Furne)

El Verdugo, 1831 (Gosselin), 1846 (Furne)

Un drame au bord de la mer, 1835 (Werdet), 1846 (Furne)

Maître Cornélius, 1832 (Gosselin), 1836 (Werdet), 1846 (Furne)

L’auberge rouge, 1831 (Gosselin), 1846 (Furne)

Sur Catherine de Médicis:

Introduction, 1842 (Souverain), 1846 (Furne)

Le martyr calviniste, 1842 (Souverain), 1846 (Furne)

La confidence des Ruggieri, 1837 (Werdet), 1846 (Furne)

Les deux rêves, 1831 (Gosselin), 1837 (Werdet), 1846 (Furne)

L’élixir de longue vie, 1831 (Gosselin), 1834 (Werdet), 1846 (Furne)

Les proscrits, 1831 (Gosselin), 1846 (Furne)

Louis Lambert, 1832 (Gosselin), 1836 (Werdet), 1846 (Furne)

Séraphîta, 1835 (Werdet), 1846 (Furne)

___

III  Études analytiques

Physiologie du mariage, 1829 (Levasseur with Canel), 1846 (Furne)

Petites misères de la vie conjugale, 1846 (Chlenowski)

Pathologie de la vie sociale, 1839 (Charpentier):

Traité de la vie élégante

Théorie de la démarche

Traité des excitants modernes

___

This is not even the beginning of a complete or accurate list of early Balzac editions, but it mentions some important ones and includes all the novels and stories in The Human Comedy.

I couldn’t find a simple summary, so I referred to the English and French Wikipedia articles on each and checked some things elsewhere. Wikipedia is internally consistent neither in what data it presents for each title nor in the data themselves.

My list doesn’t show how stories evolved between editions nor when they were placed into groups. It doesn’t give dates of writing or mention serialisations. The overarching title The Human Comedy came with the Furne edition, from 1842.

I believe that the order of stories is the one given in Balzac’s final plan. He had ideas for many more which were not written or exist only in sketches.

More on all titles here. I have used this occasionally. Go to Classement alphabétique and to the “Notice” under each.

The Human Comedy does not include eight or nine pseudonymous novels (written or published 1822-26); a collection of stories, Les cent contes drôlatiques (1832-37); plays (a very early verse drama, Cromwell, and five mature prose plays: Vautrin, Les ressources de Quinola, Pamela Giraud, La marâtreMercadet); or two imaginary journeys, Voyage de Paris à Java (serialised 1832) and La Chine et les chinois (serialised 1842).

Delphi Classics sells the entire œuvre in English, including the plays, for Kindle for £1.59. French costs £1.97. Delphi, though not perfect, is almost the only publisher of out of copyright (or any) electronic texts to give a damn and correct and update its content. Reading now: Le contrat de mariage.

Balzac was born Tours 1799. Family. Oratorian grammar school in Vendôme. 1814: family moved to Paris. 1816: entered Sorbonne. Law office. Early writings. Dabbled in business ventures. 1836: took helm of Chronique de Paris, weekly magazine of society and politics. It failed. Started another publication, Revue Parisienne, which lasted for three issues.

February 1832: received letter from Odessa which lacked return address and was signed L’Étrangère, expressing sadness at the cynicism and atheism in La peau de chagrin and its portrayal of women.

Traced sender via advertisement in Gazette de France, and a long correspondence with Ewelina Hańska began (which would remind one of Tchaikovsky and Meck if Balzac and Hańska had not met soon afterwards in Neuchâtel). She was married to a Polish landowner living near Kiev. 1841: he died. 1843: Balzac visited her in St Petersburg, competing with Liszt.

March 14 1850: they drove from her estate to a church in Berdyczów (Berdychiv) and were married. The long journey to and from the ceremony took its toll on both. Her feet were so swollen she could hardly walk. He endured heart trouble.

May 20, his fifty-first birthday: they arrived in Paris. August 18: Balzac died. He was buried at the Cimetière du Père Lachaise.

Steichen, Balzac Monument

Rodin, Monument to Balzac, photographed by Edward Steichen, 1911

Kenneth Clark’s remarks on this statue, “the greatest piece of sculpture of the nineteenth century”, and from “the last great Romantic artist”, start at 44:20 here.

4 Responses to “Impression of a Balzac list”

  1. davidderrick Says:

    Balzac’s successors: Zola and Simenon.

  2. davidderrick Says:

    Madame Evangelista in Le contrat de mariage: “so extensive an education superficially that it seemed immense”. The sort of thing people say about Arnold Toynbee.


  3. […] Impression of a Balzac list […]


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